Sunday, August 16, 2009

SUAMI ROGOL, LIWAT ISTERI KENA 15 TAHUN

Seorang suami yang merogol dan meliwat isteri sambil mencekik mangsa dihukum penjara berjumlah 15 tahun dan 3 sebatan oleh Mahkamah Sesyen Kuantan selepas mengaku bersalah terhadap tuduhan yang dilakukan. Hakim telah menjatuhkan hukuman penjara selama 5 tahun atas tuduhan merogol dan penjara 10 tahun serta 3 sebatan terhadap tuduh meliwat.

Ini adalah keratan akhbar daripada berita harian yang bertarikh 6 Ogos 2009. Kita mungkin lupa dengan isu ini kerana adanya isu baru. Tidak lain dan tidak bukan isu hangat yang menjadi topik utama di dada-dada akhbar sekarang adalah berkenaan dengan penularan wabak H1N1 dan jumlah kematian yang semakin meningkat setiap hari. Ini membuatkan kita lupa dengan isu di atas. Keganasan terhadap insan yang bernama wanita atau keganasan rumah tangga (domestic violence) bukanlah isu remeh yang boleh dipandang sebelah mata. Ini kerana setiap tahun kes yang dilapor semakin meningkat dan kes-kes ini majoritinya melibatkan kaum melayu yang beragama Islam.

Saya tidak mahu berbicara tentang punca atau sebab kenapa ianya berlaku...kerana itu adalah lumrah, terjadinya sesuatu kerana adanya sebab tertentu. saya juga tidak mahu berbicara tentang hukuman kerana hukuman bukanlah jawapan untuk menyelesaikan semua masalah. Apa yang ingin dipersoalkan di mana rasa perikemanusiaan seorang lelaki terhadap wanita atau dengan kata lain rasa sayang dan cinta seorang suami terhadap isterinya sehingga sanggup bertindak ganas dan kejam tanpa belas kasihan. Sedangkan dalam Islam kita digalakkan supaya berbuat baik dan mengasihi sesama manusia dan tidak menyakiti antara satu sama lain apatah lagi husband and wife. Hadis daripada Jarir bin Abdullah r.a, Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud :
“Sesiapa yang tidak mengasihi manusia, nescaya Allah ‘Azzawajalla tidak mengasihinya.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Pada pandangan saya sekiranya seorang itu berpegang dan kembali kepada ajaran Islam yang sebenar perkara sedemikian tidak akan berlaku. Seorang suami yang baik seharusnya menunaikan tanggungjawabnya dengan ikhlas terhadap isteri dan anak-anaknya walauapapun keadaan dan bukan mencari alasan untuk lari daripada tanggungjawab. Memetik sebuah kisah seorang suami mendera isterinya kerana masalah kewangan yang dihadapi. Dia diberhentikan kerja kerana kegawatan ekonomi dan memaksa isterinya bekerja. Kemudian timbul rasa tidak puas hati dengan mendakwa isterinya mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan haknya setelah berkerja. Demi rasa tidak puas hati itu dia sanggup memukul dan membelasah isterinya saban hari. Ini menunjukkan dia hanya tahu mempersoalkan hak tapi tidak tahu akan tanggungjawab yang harus ditunaikan...

No comments: