Saturday, August 8, 2009

MIMPI...

Dapatkan dipasaran 'Tafsir mimpi menurut Islam' daripada AL IMAN IBNU SIRIN



Seorang lelaki tua, berjubah putih, bertongkat dan berjanggut panjang datang menghampiriku lalu berkata, “jangan menangis wahai cucuku, kehidupan yang susah akan menjadi senang. Masanya akan tiba, bersabarlah….” Pandanganku mula kabur. Bayangan lelaki tua itu tadi semakin hilang dan terus hilang dari pandanganku. Bila mata terbuka barulah ku sedar, mimpi rupanya. Mimpi bukanlah perkara luar biasa, setiap orang mengalaminya dan tidak terkecuali diriku ini. Semalam pun aku bermimpi. Mimpi apa ye??? Rahsia...

Mimpi merupakan sesuatu yang terlihat atau dialami dalam tidur. Mungkin juga boleh dikatakan sebagai angan-angan. Dalam bahasa arab disebut sebagai, ‘hulm (حلم)’, dalam bahasa inggeris ‘dream’ dan dalam bahasa jepun pula disebut sebagai ‘yume’. Saya masih ingat satu peribahasa berkaitan dengan mimpi, ‘berkelahi dalam mimpi’ ianya bermaksud sesuatu perbuatan atau perkataan dengan tiada usul periksa tiba-tiba menjadi gaduh. Peribahasa ini tak boleh diamalkan dalam kehidupan kita, mesti dijauhkan.

Saya sering tertanya-tanya kenapa terjadinya mimpi? Menurut sedikit research yang dibuat dan ingin dikongsi bersama. Mimpi terjadi apabila image yang ada dalam angan-angan kita selama ini tercetus keluar dan ia merupakan image yang sangat kita inginkan, risau, takut atau lintasan bayangan pengalaman yang pernah terjadi. Maka terjadilah mimpi. Menurut ahli psikologi, otak kita tak dapat berhenti bekerja walaupun kita tidur. Maka dengan sebab itulah kita masih boleh memperoleh gambaran dari otak kita walaupun saat itu kita tidur. Ianya diibaratkan seperti screensaver yang sering kali muncul di layar komputer. Menurut kajian apabila kita bermimpi ini bermakna otak kita tidak rest 100% semasa tidur. Banyak faktor kenapa kita bermimpi. Antaranya stress, berkhayal sebelum tidur, kepenatan dan terlalu banyak berfikir tentang sesuatu perkara.


Mimpi kadang-kadang susah untuk ditafsirkan. Ada mimpi baik dan ada mimpi buruk. Mimpi yang baik membuatkan kita tidak mahu terjaga dari tidur dan ada ketikanya pula, kita langsung tidak mengingati apa yang kita mimpikan. Bila tiba waktu tidur kita selalu dengar ucapan ‘good night, sweet dreams’. Setiap orang mengharapkan mimpi yang indah. Indahnya mimpi..adakah ianya seindah realiti??? Oh, tidak bila mata terbuka barulah kita sedar realitinya macam mana dan di mana kita. Berpijaklah di bumi yang nyata.Macam-macam perihal mimpi. Imam Ibnu Sirin, dalam bukunya Tafsir Mimpi Menurut Islam, berkata:Tidak semua mimpi dapat ditafsirkan makna yang terkandung didalamnya. Ada kalanya mimpi bagaikan angin lalu namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan. Mimpi insan yang bertakwa merupakan perkhabaran yang akan berlaku, kerana Rasulullah tidak bermimpi melainkan mimpi baginda menjadi kenyataan. Sedangkan mimpi insan yang tidak beriman merupakan berita yang disebarkan oleh syaitan. Dalam sebuah hadis Nabi Saw bersabda:
Maksudnya: Mimpi yang benar dari Allah dan mimpi yang buruk dari syaitan, maka apabila kamu melihat yang buruk maka hendaklah mengucapkan ‘A’uzubillah’ dan berludah secara isyarat ke sebelah kiri kerana ia tidak akan memudharatkan kamu. (HR al-Bukhari dan Muslim)
Dalam suatu riwayat dikisahkan, seorang wanita bertanya, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya saya bermimpi melihat sebahagian tubuh baginda berada di rumahku.” Baginda menjawab, “Sesungguhnya Fatimah akan melahirkan seorang anak lelaki, kemudian engkau yang akan menyusukannya.” Tidak lama kemudian Fatimah melahirkan Hussein dan disusukan oleh wanita tersebut.


Kita juga kadang-kadang mengalami mimpi ngeri dan menakutkan. Mimpi-mimpi seperti itu biasanya hanya membesar-besarkan situasi yang sedang kita alami atau mencerminkan sesuatu yang ada kena-mengena dengan situasi masa lampau atau sekarang. Kita tidak perlu takut dengan mimpi-mimpi seperti itu, malah hendaklah berdoa kepada Allah supaya dijauhkan daripada mimpi-mimpi tersebut.

BILA MENTARI MELABUHKAN TIRAINYA
GELAP MALAM AKAN MUNCUL DAN
MIMPI PUN DATANG BERTANDANG
BILA MATA TERPEJAM LENA



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...